השפעת העישון על עור הפנים


 

השפעת העישון על עור הפנים

מאת: ד"ר נמרוד פרידמן, מאמר אורח

עישון עלול לגרום לעור להיראות מבוגר ב-20 שנה ויותר - איך נולד קמט מתוך עננת העשן ואיך ניתן למזער את הנזקים?

  אנשים רואים את ההשלכות באופן מוחשי יותר על פני עור הפנים
הסיבה הראשונה לגמילה מעישון היא החשש לבריאות, אולם יחד עם זאת אנשים רבים דואגים לעור הפנים שלהם לא פחות וחוששים מפני השפעת העישון על הזדקנות העור והופעת קמטים וקמטוטים.


עישון עלול לגרום לעור להראות מבוגר ב-20 שנה ויותר. אנשים רואים את ההשלכות באופן מוחשי יותר על פני עור הפנים ומוכנים להשקיע המון זמן וכסף על מנת לטפל בזה. הבעיה היא שבשלב שהנזקים נראים על פני העור מאוד קשה לטפל בהם ועל כן ההמלצה הראשונה היא כמובן להפסיק לעשן. ניתן לראות את ההבדלים בעור הפנים של מטופל מעשן לעומת זה שאינו מעשן בברור. לא רק שהם נראים מבוגרים יותר, אלא ששפתיים של אנשים מעשנים הן שפתיים קפוצות ועל כן הן משדרות מבט כועס ועצבני.


מחקר ידוע של ד"ר דאגלס מודל משנת 1985, טבע את המונח "פני מעשן" במילון המונחים הרפואי. במסגרת מחקר זה נמצא כי ניתן לזהות אנשים מעשנים (בתנאי שעישנו 10 שנים לפחות) באמצעות מאפייני הפנים שלהם, כגון: קמטים, כתמים, איכות העור וכדומה. הנתון המשמעותי במחקרו מוכיח כי פני המעשן הופכים את מראהו למבוגר יחסית לגילו האמיתי.


איך קמט נולד?

  החומרים הרעילים הנפלטים בעשן, באים במגע עם אזור הפנים ומונעים אספקת חמצן לתאי העור

• החומרים הרעילים המצויים בסיגריות נפלטים בעשן, באים במגע עם אזור הפנים ובכך מונעים אספקת חמצן לתאי העור באזור השפתיים, בעיקר העליונות, הלחיים ומתחת לעיניים. הדבר גורם לפיגמנטציה, התייבשות העור, הזדקנות מוקדמת של תאי העור והופעת קמטים בשלבים מוקדמים יותר.


• פעולת השרירים החוזרת על עצמה בזמן העישון מחזקת ואף יוצרת קמטים וקמטוטים באזור השפה העליונה והתחתונה.


• העישון פוגע בתהליך העברת חמצן, ויטמינים ומינרלים לכלי הדם הקטנים המצויים בעור הפנים ובכך מקנה מראה עייף, חסר ברק ומבוגר יותר. כמו כן, הוא פוגע ביכולתו הטבעית של העור להתחדש.


• העישון גורם לשחרור רדיקלים חופשיים בעור אשר פוגעים במבנה התא, בתהליך ייצור הקולגן והאלסטין האחראים על גמישות העור וכך למעשה נוצרים יותר קמטים.


שגרת טיפוח ושיקום עור הפנים

  טיפול בכמויות מזעריות של בוטוקס לשחרור השריר הטבעתי של הפה שובר את מעגל פעילות היתר של השריר
ההתמודדות עם נזקי העישון מצריכה השקעה, התמדה והפסקת העישון כמובן, על מנת למנוע את המשך תהליך הפגיעה בעור. ישנן דרכים שונות לשקם ולטפח את העור בהתאם לגיל ומצב העור:


- הזרקות בוטוקס, חומרי מילוי ומזותרפיה: אנשים מעשנים, כאמור, הם בעלי שפתיים קפוצות וקמטוטים מסביב לפה בשל הנטייה לכווץ את השפתיים כחלק מפעולת העישון. טיפול בכמויות מזעריות של בוטוקס לשחרור השריר הטבעתי של הפה שובר את מעגל פעילות היתר של השריר. בנוסף, ניתן לשלב הזרקות חומרי מילוי ממשפחת החומצה ההילארונית למילוי קמטים וקמטוטים באזור השפתיים. ישנה גם טכניקה מיוחדת להזרקה שבה לא רק שממלאים את הקמט, אלא גם יוצרים תמיכה לכל השפה אשר מאטה את התפתחות הקמטים. כמו כן, מאחר שהעור מאבד מהלחות הטבעית שלו בקצב מהיר יותר בגלל השפעת העישון, ניתן במקרים אלה להחדיר לחות טבעית באמצעות טיפול מזותרפיה שהוא בעצם הזרקה עדינה יותר של חומצה הילארונית מדוללת המסייעת לשיפור מרקם העור והצערתו.


- מכשור טכנולוגי מתקדם לטיפול פיגמנטציה: בעבר הטיפול היחיד שיכל לשפר את עור הפנים היה פילינג בינוני או עמוק. הפילינג הוא למעשה כוויה שגורמת להתקלפות העור הישן, על מנת שהגוף יצמיח עור חדש, צעיר ורענן יותר. החסרונות העיקריים של הטיפול בפילינג הם תוצאה לא טבעית של גוון עור פנים בהיר, סיכוי גבוה לסיבוכים והחלמה ארוכה. כיום, קיימות אלטרנטיבות לטיפול המסורתי, באמצעות מכשור חדשני, המבוסס על אנרגיית לייזר, אור או גלי רדיו. מכשור זה מסייע בהפחתת הפיגמנטציה והכתמים שנוצרו כתוצאה מחשיפה לשמש, סיגריות ועוד. במקביל, זה מאפשר מיצוק של העור.


- מה באשר למתיחת פנים? אנשים מעשנים מיועדים לאחוז גבוהה יותר של סיבוכים בניתוחים גדולים כגון: מתיחת פנים, הקטנת חזה ומתיחת בטן. הסיבה לכך היא שהחומרים הרעילים שבסיגריות גורמים לכיווץ של כלי הדם הקטנים וכתוצאה מכך מגיע פחות דם לאזור הניתוח. לכן, הסיכוי לסיבוכים כמו זיהום, צלקות לא יפות ואף נמק של עור גדל בצורה משמעותית בקרב אנשים מעשנים. אני באופן אישי לא מנתח נשים מעשנות את הניתוחים הללו בגלל הסיבוכים שייתכנו, אך יחד עם זאת הפסקת עישון 10 ימים לפני ולאחר הניתוח מספיקה בכדי לבטל את ההשפעה השלילית הזו על ההחלמה.

- הזנת העור בנוגדי חמצון: אחד מנזקי העישון לעור הפנים הוא כאמור שחרור רדיקליים חופשיים. לכן, מומלץ להזין את העור באמצעות תכשירים קוסמטיים עם מינון נכון ואפקטיבי של ויטמין A, C, E, D , תה ירוק סלניון וליקופן. בנוסף, שתיית תה ירוק הנחשב לנוגד חמצון עוצמתי מאפשרת לדכא את האנזים MMP האחראי על פירוק הקולגן ומצוי בכמות גבוהה בעורם של מעשנים.


- העשרת העור בלחות: למעשנים נטייה לעור יבש וסדוק, על כן מומלץ לרחוץ את הפנים עם סבון מועשר בלחות הכולל ויטמינים כגון C, A ו- E. ויטמין E מסייע ליצירת קולגן ואלסטין האחראים כאמור על גמישות העור ובכך מונעים קמטים וקמטוטים.


ד"ר נמרוד פרידמן הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> השפעת העישון על עור הפנים